|
Alfa Romeo juhlii kolmen Alfalle tärkeän instituution 50-vuotista taivalta; Giulia mallin, Baloccon testiradan ja RIAR-yhdistyksen (Registro Italiano Alfa Romeo).
Giulialla on ollut erittäin merkittävä rooli Alfan yli 100-vuotisessa historiassa. Se on malli joka loistavasti toi esille Alfan sekä teknisen että luovan osaamisen, samalla mahdollistaen Alfan laajentumisen 60 ja 70 -luvulla. Tyyli, tekniikka, suorituskyky
ja innovaatiot alustassa ja moottorissa, sekä saman pohjalevyn ja eri moottoriversioiden hyödyntäminen eri versioissa mahdollistivat yli miljoojan auton myynnin vuosina 1962-1977. Giulia teki Alfa Romeosta tunnetuimman automaailman "ikonin".
Giulian juhlan kunniaksi on tehty virallinen tunnus, joka perustuu erittäin kuuluisaan mainokseen ja sen lauseeseen "tuulen suunittelema". Se alleviivaa Giulia-mallin aerodynaamisia laatua, jonka ansiosta Giulian CX-arvo oli 0,34, vieläkin loistava
arvo.
Eri puolilla maailmaa Alfa-kerhot organisoivat Giulia-aiheisia 50-vuotis juhlia. Italiassa Giulia-juhla järjestettiin Baloccon radalla, 60 km Milanosta. Baloccon testirata valmistui 50 vuotta tehden Alfa Romeosta ensimmäisen valmistajan, jolla oli käytössä oma rata sekä kilpa-autojen että vakio-autojen monipuoliseen testaamiseen. Alfan virallinen kilpa-autorakentaja, Autodelta, käyttikin rataa onnistuneesti. Baloccon radalta lähtee tänä vuonna seitsemän eri maan (Italia, Sveitsi, Saksa, Ranska, Hollanti,
Belgia ja UK) Alfa-kerhon edustajien Giulioiden joukko ja uusi Giulietta QV kohti Englantia, Goodwood Festival of Speed-tapahtumaa, yhtä maailman suurimmista auto-tapahtumaa. Tapahtumaa voi seurata goodwood.alfaromeo.com -sivuilla ja twitter.com/alfa_giulietta -osoitteessa.
Samaan aikaan kun Giulia ja Balocco syntyivät, perustettiin myös R.I.A.R. (Registro Italiano Alfa Romeo). Se on saavuttanut virallisen aseman yhdessä Scuderia del Portellon kanssa. Yhdistyksessä on yli 2000 jäsentä ja heillä harvinaisimmat ja hienoimmat Alfat. RIAR juhli 23.6. Cremonassa, jossa Alfa P2 vahvisti ensimmäisen maailman mestaruuden Alfalle vuonna 1924.
FIAT AUTOPRESS
Torino, 22.6.2012 | |