|
Legendaarisen prototyyppiluokan voittajan Alfa T33 kilpa-auton katuversion ensi esittelystä Monzan radalla on huomenna (31.8.2017) kulunut 50 vuotta. Auton ajattoman kaunis muotoilu on monessa kyselyssä kautta aikain ollut joko kaunein tai ainakin kolmen kauneimman joukossa. Sen suunnitteli ja muotoili legendaarinen automuotoilija Franco Scaglione. Alfan museossa Aresessa on tällä hetkellä väliaikainen erikoisnäyttely Alfa 33 autoihin liittyen. Siinä on esillä viisi autoa kuudesta vaihtoehtoisesta konseptista 33:ksi chassis: Carabo, Iguana, 33/2 Speciale, Cuneo and Navajo, yhdessä 33-kilpureiden kanssa: 33/2 Daytona, 33/3, 33 TT12 ja 33 SC12 turbo.
Moottori on auton keskellä kuljettajan takana. Mallinimi ”Stradale” tarkoittaa maantiekäyttöön suunniteltua ja rakennettua versiota. Auton runko on T33:sta, H-mallinen putkirunko, mutta sen akseliväli on 10 cm pidempi. Autodelta sovitti siihen kilpurin tekniikan ja teki normaaliajoon tarvittavat muutokset. Auton aerodynaamisia ominaisuuksia kehitettäessä saavutettiin Baloccon testiradalla 260 km/h huippunopeus, moottorin kiertäessä 9000 rpm.
Moottorina on 230 hv 2-litrainen V8 (90 asteen kulma) sähköisellä sytytyksellä ja kahdella tulpalla per sylinteri. Ketjuvetoisia nokka-akseleita on tietenkin 2 kannen yläpuolista kummassakin sylinteriryhmässä. Polttoaine syötetään mekaanisen ruiskun avittamana. Polttoainekulutus oli noin 30 litraa sadalla. Auto painaa tyhjänä noin 700 kg ja on alle metrin korkea, sekä muutaman sentin alle neljän metrin pituinen. Vaihdelaatikko on 6-vaihteinen.
Auton ovet aukeavat vinosti ylöspäin, ovien ikkuna-osuus nousee osaksi kattoa ja oven yksi sarana on ikkunan etureunassa katossa. Ovessa on kuitenkin normaaliin tyyliin avautuva sivuikkuna. Autodelta valmisti Stradaleja vv. 1967-1969 vain 18 kappaletta, Alfa päätti lopettaa niiden valmistamisen, koska oli liian kallis. Sen tilalle tuli vuonna 1971 Alfa Montreal. | |