| Maanantai 8.12.2008
Gilles Castonguay ja Chang-Ran Kim
Milano/Tokio (Reuters) - Italialainen autovalmistaja Fiat sanoi että se on liian pieni selvitäkseen yksin, herättäen huomiota mahdollisten fuusiopartnereiden keskuudessa talouskriisistä kärsivällä teollisuudenalalla, samalla kun Ruotsi järjesti pelastuspaketin Volvolle ja Saabille.
Fiatin pääjohtaja Sergio Marchionne sanoi viikonlopun aikana, että vain kuusi suurta pelaajaa olisi jäljellä maailmassa kun yhdistymisvaihe, jonka hän odottaa alkavan ensi vuonna, päättyy.
Autonvalmistajien ympäri maailmaa leikatessa tuotantoa myynnin hiipuessa luottolaman ja kuluttajien epävarmuuden johdosta, Chrysler LLC:n ammattiyhdistykset sanovat, että ne voisivat harkita liittoutumista kilpailijan kanssa, mikäli se auttaisi säästämään työpaikkoja. Samalla maailman suurin autovalmistaja, Toyota, on kertonut suunnittelevansa 40%:n kululeikkauksia.
Marchionne sanoi, että vain yksi jäljelle jäävistä kuudesta isosta pelurista tulee olemaan Yhdysvalloissa, maailman suurimmilla automarkkinoilla, jossa myynti romahti Marraskuussa alimmalle tasolle sitten vuoden 1982.
”Tämä on ilman muuta järkevää. Laskukausi tulee jouduttamaan autoteollisuuden konsolidaatioita,” sanoi Societe Generalen analyytikko Eric-Alain Michelis.
”Chrysler tulee taatusti katoamaan sellaisen kuin se on nyt. Se on tarpeeksi pieni tulemaan syödyksi.”
Kuitenkin Marchionnen ennustus että vain yksi Yhdysvaltalainen valmistaja jäisi, on liian radikaali ja minkäänlainen Fordin tai GM:n yhteenliittymä olisi ”verilöyly”, Michelis sanoi.
Ford ja GM ovat molemmat tutkimassa laajalti mahdollisuuksia kerätä kipeästi tarvitsemaansa käteistä rahaa, mukaan lukien Ruotsin toimintojen myyminen, jossa ne saattaisivat saada apua Ruotsin hallitukselta.
Tukholman odotetaan tarjoavan useiden miljardien Ruotsin kruunujen lainoja ja takauksia Fordin Volvolle ja GM:n Saab Automobilelle, jotka ovat molemmat vaikeuksissa maanantaisen Dagens Industrin mukaan.
Toyota Motor Corp, joka sopii Marchionnen profiiliin yhdeksi kuudesta konsolidaatiosta selviäjäksi, harkitsee leikkaavansa pääoman käyttöä 30 – 40 % ensi huhtikuussa alkavalla tilikaudellaan, Nikkan Kogyo sanomalehti raportoi maanantaina.
Fiat on aikaisemmin keskustellut sekä Fordin että GM:n kanssa ja tällä hetkellä sillä on kaksi yhteistä paketti- ja kuorma-autotehdasta PSA Peugeot Citroenin kanssa.
SocGen:in Michelis sanoi, että yhteenliittymä PSA:n kanssa olisi järkevä italialaisen autovalmistajan kannalta sillä yhdessä ne pystyisivät 5,5 miljoonan auton vuosituotantoon, joka Marchionnenkin mukaan riittäisi ja niistä tulisi maailman ykkönen pienten autojen valmistajana.
”Yhdistymisprosessissa Fiat Auton keskeiset houkuttimet ovat pikkuauto-osaaminen, tehokkaat moottorit, kehittyvien maiden markkina-asemat ja olemassa oleva halpatuotanto (Puola),” sanoi UBS’n analyytikko Philippe Houchois eräässä tutkimus raportissaan.
(Kirjiottanut Marcel Michelson ja Helen Massy-Beresford; editoinut John Stonestreet)
Suomennos Matti Virtanen | |